آمله و سفیدی مو

آمله ,آمله چیست,آمله هندی,آمله مقشر,آمله خشک,آمله مقشر چیست,آمله هندی چیست,آمله مو,آمله کوبیده,آمله برای مو,روغن آمله چیست,جوارش آمله چیست,مربای آمله چیست

آمله , آمله چیست , آمله هندی , آمله خشک

توضیحاتی در مورد آمله

آمُله، انگور فرنگی هندی یا میروبالان (نام علمی: Phyllanthus emblica) که در کتب طب سنتی با نام‌های آملج و اَملَج آمده‌است و به هندی نیز آملا و اونلا گویند نام یک گونه از راسته مالپیگی‌سانان است که درختی زینتی است و میوه‌های خوراکی تولید می‌کند و تا حدود ۱۸ متر ارتفاع و در برخی موارد به ندرت تا ۳۰ متر ارتفاع می‌تواند رشد کند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد آمله صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

خواص و فواید آمله

این گیاه طبیعتی سرد و خشک دارد. میوهٔ این درخت جزوء اندام دارویی این گیاه است و اسانس، روغن ثابت و ویتامین C جزوء ترکیبات شیمیایی این گیاه می‌باشد. از این در درمان سوءهاضمه، ضعف و بی قوگی استفاده می‌کند. این میوه تقویت کنندهٔ قلب و ذهن است. همچنین این گیاه مقاومت و سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها زیاد می‌کند، از استفراغ جلوگیری می‌کند، اشتها را زیاد می‌کند، ملین است و نیروی جنسی را نیز زیاد می‌کند. این میوه قطع کنندهٔ انواع خونریزی‌ها است و در درمان بواسیر نیز بسیار مفید است.  مهمترین اثرات این میوه درمان سوءهاضمه تقویت کنندهٔ ذهن و قلب درمان درد موضعی درمان بواسیر نیروی جنسی را زیاد می‌کند رفع نسیان رفع فراموشی و مالیخولیا جلوگیری از انواع خونریزی‌ها تقویت کنندهٔ موی سر

آمله در لغتنامه دهخدا

دربارهٔ این گیاه در لغتنامه دهخدا آمده‌است: آمله یا آملج. نام درختی هندی که ثمرهٔ آن را نیز آمله گویند. طعم آن ترش و عفص و نازک چون آلوگوجه ببزرگی گردکانی و خردتر درخت آن ببالای گردکان. برگ آن ریزه و انبوه از دو سوی شاخ بقدر شبری رسته گاهی بدو شاخه و گاهی بسه شاخه و چوب آن از چنار سختتر بود: و اندر میان رامیان و جالهندر [هندوستان] پنج روزه راه است و همهٔ راه درختان هلیله و بلیله و آمله و داروهاست که بهمهٔ جهان ببرند. (حدودالعالم). پای ز گل برکشی بطاعت به زآنک روی بشوئی همی به آمله و گل. ناصرخسرو. چون نشوئی دل بدانش همچنانک موی را شوئی به آب آمله؟ ناصرخسرو. آملهٔ پرورده؛ آملهٔ مربّابشکر یا عسل. شیرآمله؛ عبارت از آملهٔ مالیدهٔ منقی از دانه است که چند بار در شیر تر نهند و سپس شسته و خشک کنند تا قوت آن کم و صالح برای استعمال شود.

آمله یا آملا

آمله یا آملا میوه ای ریز و شباهتی از ترکیب آلو و انگور دارد که در جنگلهای هندوستان و نیز در نواحی سیستان و بلوچستان ایران می‌روید. پودر، میوه و روغن آمله یا آملا که به انگور هندی نیز مشهور است یکی از مهمترین مواد در طب آیورودا – طب سنتی ۳۰۰۰ ساله هند – است. این گیاه که هم به شکل میوه های خوراکی، هم پودر و هم روغن و هم آب میوه استفاده می شود فواید اعجاب انگیزی برای سلامتی دارد. و در کنار تمام فوایدش برخی مضرات را نیز دارد.

میوه آمله

گیاهان زیادی به نام انگورفرنگی هندی در دنیا وجود دارند اما آملا از نظر گیاه‌شناسی با همه آن‌ها متفاوت است. نام این میوه، آملا، از کلمه سانسکریت آمالیکا می‌آید. این میوه تلخ بر روی یک درخت محکم که طول آن به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد، یافت می‌شود. این میوه سبز که اندازه‌اش به اندازه یک توپ پینگ پنگ است، دومین منبع ویتامین C در دنیا محسوب می‌شود. با این‌که می‌توان این میوه را به صورت تازه مصرف کرد اما رایج‌ترین روش مصرف آن به شکل پودر است.

مقدار مصرف آمله

اگر میوه خام باشد فقط می‌توانید یک مشت از آن را بخورید. تهیه آملای تازه در بسیاری از نقاط دنیا عملا غیر ممکن است. می‌توانید پودر خشک – فریزری آن را تهیه کنید که از نوع سنتی آن ( غیر خشک – فریزری) که سال‌ها مورد استفاده بود، بهتر است. فریز و خشک کردن پودر این میوه، بهترین راه برای حفظ ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در آن است. مقدار مصرف پودر آملا در روز ۱ قاشق چایخوری است. اگر به مصرف منظم آن عادت دارید شاید بتوانید مقدار بیشتری مصرف کنید اما استفاده مقادیر بالاتر ممکن است عواقبی در پی داشته باشد…. آملا می‌تواند مانند یک عامل مدر عمل کند. این تقریبا تنها عارضه این میوه است و به همین دلیل است که از نظر سنتی نیز مصرف آن در مقادیر کم – یک قاشق غذاخوری یا کمتر در روز- توصیه می‌شود.

روغن آمله برای تقویت مو

روغن آمله یا آملا برای تقویت موهای سر و صورت بسیار پرفایده است. هندی ها به طور روزانه و در تمام مراسم مذهبی خود از این روغن به سر و صورت خود میزنند تا موهایی پرپشت و سالم داشته باشند. به این منظور می‌توانید به طور روزانه روغن آمله را به کف سرتان و ریشه موها بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید تا تارهای موی شما سالم و تقویت شوند. می توانید پس از چند ساعت موهایتان را با شامپوهایی که عصاره آمله دارند بشویید.

آمله و سفیدی مو

روغن آمله علاوه بر فواید شگفت انگیزی که برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت موهای سر و صورت دارد برای جلوگیری از سفیدی زودرس موها که مشکل بسیار رایجی برای جوانان است نیز بسیار کاربردی و مفید است. جهت این منظور قبلاز اینکه موهایتان شروع به سفیدی کنند و چهره جوان شما را پیر کنند روزانه چند قطره از روغن آملا را به موهایتان بمالید تا باعث تیرگی و درخشندگی بسیار اعجاب آوری در موهای سر و صورت شما شود.

نام های آمله

از آمله با نام های آملج و آنوله که نام هندی آن است نیز یاد می شود. آمله میوه درختی است که این درخت در نواحی هندوستان می روید و به بزرگی درخت گردو بوده و برگ های سبز و ریز و انبوه دارد. میوه این درخت ترش مزه و بی ریشه و سنگین وزن و زرد رنگ و تازه باشد و اگر خشک است فاسد نشده باشد. طبیعت آن سرد و خشک است.

دارو آمله

داروئی است قابض و سرد مزاج و مقوی ذهن و مقوی قلب است و ابوعلی سینا آمله را یکی از داروهای خوب قلبی معرفی نموده است. به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، این دارو مقاومت بدن را در برابر ویروس ها و باکتری ها و سایر میکروب ها زیاد کرده و مردم قدیم میکروب را نمی شناختند اما روی تجربه این دارو را حافظ الاعضاء نامیده اند. استفراغ را قطع می کند و اشتها آور نیز هست و قطع کننده اسهال های گرم مزاج و کهنه و تقویت کننده چشم است و جهت تقویت چشم آمله را خوب میسایند و هم وزن آن شکر اضافه نموده و با مقداری روغن بادام شیرین مخلوط می نمایند که قدری چرب شود و صبح ناشتا مقدار بیست گرم از مخلوط حاصل را میل می کنند. اضافه بر آنکه ضعف چشم را برطرف میکند اگر شکم پیچش داشته باشد آنرا نیز مرتفع میسازد. برای مداوای اسهالهای کهنه، آمله را با گشنیز خشک بطور برابر مخلوط و پودر کرده و همراه با غذای نرمی میخورند. چنانچه روغن آمله را بر بن موها بمالند پیاز مو را بسیار قوی و تار مو را سالم و طویل می کند و از زود سفید شدن موها نیز جلوگیری می نماید و میتوان پودر آنرا با حنا مخلوط کرده و پس از خیسانیدن در حمام در موها بمالند. مردم قدیم در خون دماغ ها پودر آمله را در آب خنک ریخته و بر پیشانی ضماد مینومده و قدری نیز در جلو سر و صورت میریختند تا خون دماغ را بند آورد. افراد سرد مزاج می توانند آمله را با عسل یا با مصطلکی بخورند. مقدار خوراک آن در معاجبین طبق دستور ساختن معجون و به تنهایی حدود 10 تا 20 گرم است.

خواص درمانی آمله

۱- آن را در شربت قند خوب بجوشانید تا مثل مربا شود. هر روز دو عدد میوه ی کامل آن را بدون هسته به همراه یک قاشق از شربت آن بخورید. سوء هاضمه ای را که از ضعف مزاج باشد برطرف میکند.درد موضعی را که از ضعف و بی قوگی باشد درمان می نماید، از عرق بدن که از ضعف بدن بوجود می اید جلوگیری می کند.زنانی که به علتی باردار نمی شوند،در هر ماه فقط هفت روز یعنی در دوران قاعدگی از آن استفاده کنند پس از مدتی باردار می شوند. ۲- میوه آمله را بپزید و هر روز مقداری از آن را همراه با آب آن شیرین کرده اید ،بخورید. یا چند عدد تازه آن را میل کنید. ذهن و قلب را تقویت می کند. ۳- مقاومت بدن را در برابر ویروس ها و باکتری ها زیاد کرده و از استفراغ جلوگیری میکند ۴- اشتها را زیاد میکند ۵- مبرد و خنک کننده و مدر و ملین مزاج و در عین حال قابض است. ۶- نیروی جنسی را زیاد می کند ۷- جریان آب دهان و عطش وخون بواسیر را قطع می کند، قطع کننده انواع خونریزی هاست ۸- مسهل سودا و بلغم رقیق است. ۹- میوه آمله رطوبت روده و معده را خشک می کند ، برای رفع نیسان و فراموشی و فلج و مالیخولیا مفید است. ۱۰- آن را بدون هسته بکوبید و با هم وزن ان شکر بسایید،با کمی روغن بادام شیرین خمیر درست کنیدو هر روز صبح ناشتا بیست گرم از آن را بخورید.چشم را تقویت میکند و پیچش شکم را برطرف میکند. ۱۱- پودر آن را درآب خنک بریزید و ضماد درست کنید بر پیشانی بگذارید از خون دماغ جلوگیری می کند. ۱۲- پودر آن را با حنا مخلوط نموده وخمیر نمایید شبها بر پوست سر بمالید موها را تقویت و تار مو را بلند تر می کند و از سفید شدن موها جلوگیری میکند. این گیاه مضر طحال است و مسهل آن سنبل الطیب و عسل است.

تقویت موی سر و صورت با روغن آمله

یکی دیگر از روغن‎هایی که برای تقویت موی سر و صورت از قدیم مورد استفاده قرار می‎گرفته، روغن آمله است. آمله، آملا و یا آملج همگی نام های میوه ای هستند که در جنگل‎های مرطوب هندوستان و در نواحی از سیستان و بلوچستان میروید این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین ث بوده و شکلی شبیه آلو دارد. میوه این درخت ترش مزه و بی ریشه و سنگین وزن و زرد رنگ و تازه باشد و اگر خشک است فاسد نشده باشد. طبیعت آن سرد و خشک است. از میوه آمله روغنی تهیه می‎شود که هندی‎ها در تمامی مراسم های ویژه مذهبی خود برای تقویت موی سر و صورت استفاده می‎کنند که باعث تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت نیز می‎شود، در ایران قدیم و دوران صفویه نیز برای تقویت سبیل و ریش از روغن آمله استفاده می‎شده.

نحوه استفاده از روغن آمله

تقویت، حالت دهنده و نرم کننده موهای خشک: در صورتی که پوست سر و همچنین موهای خشکی دارید هر شب چند قطره روغن را داخل کف دست ریخته و موها و پوست سر را ماساژ داده و روز بعد سر را شستشو کنید، این عمل هم باعث نرم شدن، تقویت و از بین رفتن خشکی و پوسته پوسته شدن سر خواهد شد. تقویت ریش و سبیل: ابتدا محل را شستشو کرده و سپس با روغن محل‎های مورد نظر را چرب کرده و ماساژ دهید. نکته مهم!! • پیشگیری از سفیدی زودرس موهای سر و صورت: استفاده مداوم از روغن آمله (آملا) در جهت پیشگیری از سفیدی و همچنین تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت بسیار مؤثر خواهد بود.

آمله در طب سنتی هند

در طب سنتی هند، گونه P.niruri به نام « بهمی آمله کی» شناخته می شود. کاربرد آن به عنوان خنک کننده گرمی، تصحیح کننده اعمال کبد مُدر و قابض شناخته شده است. برای یرقان، اسهال خونی و سیروز کبدی مصرف می شود. آمله یا همان P.emblica در طب سنتی هند به نام « آمله » و «آمالک » شناخته می شود. از لحاظ خواص شبیه به P.niruri میباشد که به علاوه خاصیت خنک کنندگی بیشتر، ملین، ضد نفخ و اشتهاآور نیز دارد.

بیشتر بخوانید : روغن مورد ♥ گل همیشه بهار ♥ روغن هسته انگور ♥ رزماریعرق بیدمشک‌

آلوئه ورا و آفتاب سوختگی

خواص دم کرده بابونه برای پوست

خاصیت پوست سنگدان مرغ

سلول های بنیادی سرطان چیست

خواص شکلات تلخ 85 درصد

آلوئه ورا را چگونه بخوریم

آلوئه ورا برای لک صورت

آلوئه ورا چیست

آلوئه ورا خوراکی

آلوئه ورا تقلبی

خاصیت آلوئه ورا برای مو

خواص دم کرده بابونه برای معده

فواید پوست سنگدان مرغ

پیوند سلول های بنیادی چیست

خواص شکلات تلخ بر روی پوست

روغن آلوئه ورا برای پوست صورت

خواص بابونه برای اسید معده

خاصیت پوست مرغ

سلول های بنیادی بند ناف سایت تبیان

خواص شکلات سفید

تعبیر خواب آدرس

خاصیت آلوئه ورا برای پوست صورت

خواص بابونه برای عفونت معده

خاصیت پوست تخمه مرغ


نگهداری سلول های بنیادی بند ناف

خواص شکلات تلخ برای پوست صورت